wtorek, 26 maja 2020

Podstawki zbiorcze do Impetusa


Dawno temu zacząłem swój projekt Italia rok 1000. To czas, kiedy wojny w południowej Italii prowadzili Normanowie, Longobardowie, wojska papieskie, bizantyjskie, Arabowie oraz cesarz niemiecki. Za Sagą nie przepadam i zdecydowanie wolę lekkość Lion Rampant, ale figurki podstawkowane pojedyńczo lub podwójnie można wykorzystać w obu systemach. Oba systemy mają też jedną "wadę" - można nimi toczyć bardzo fajne, ale bardzo lokalne starcia, ponieważ filozofia gry opiera się na mniejszych lub większych bandach. Można więc bawić się w najechanie sąsiada i zajęcie mu stada krów lub żony z zamkiem, ale tylko i aż tyle. Żeby zobrazować historyczne bitwy tego czasu, lepiej nadaje się Impetus.
 

Impetus każe zbierać figurki na dużych, zbiorczych podstawkach, dla skali 28 mm o szerokości frontu 12 cm. Głębokość podstawki zależy od rodzaju jednostki i waha się od 4 do 6-8 cm. Dlatego zrobiłem zbiorcze podstawki, w kolorystyce odpowiadającej podstawki figurek, tak ażeby jedne od drugich nie różniły się zbytnio. Musiałem zrobić osobne zbiorcze podstawki dla jazdy (4 figurki konne), harcowników (3 figurki), lekkiej piechoty (6 figurek) i ciężkiej piechoty (8 figurek). Podstawki mojej piechoty są okrągłe o średnicy 2,5 cm, toteż niezależnie od armii będą one takie same. Zrobiłem kilkadziesiąt zbiorczych podstawek na naprawdę duże bitwy, niestety wszystkie zostały zamknięte w klubie. W domu miałem dosłownie tylko kilka i dlatego mogę pokazać efekt, który dla mnie jest więcej niż OK. Przesuwanie takich podstawek nie jest już kłopotliwe, a ustawiona cała armia do Impetusa będzie robiła dużo większe wrażenie niż luźne bandy do Lion Rampant czy Sagi.


Podstawki są zrobione z 3 mm płyty PCV (dzięki dla Tomka, który przyniósł do klubu kilka metrów kwadratowych takich płyt), która brzegi ma mocno obsypane piaskiem. Podstawki figurek stoją w zagłębieniach i przy przesuwaniu są wystarczająco stabilne. Więcej zachodu jest z podstawkami piechoty, bo stosuję okrągłe podstawki i wykonanie zwłaszcza podstawek na 8 figurek jest trochę kłopotliwe. Ale rolę swoją spełniają.





 

1 komentarz:

  1. No no.... wygląda to super! Świetnie wykonane podstawki. bardzo dobrze się komponują z figurami :)

    OdpowiedzUsuń