Po blisko półrocznej przerwie firma First to Fight opublikowała w końcu model
do armii polskiej. Jest to model ciągnika artyleryjskiego C4P, który w armii
wrześniowej występował w niewielkich ilościach i nie odegrał większej roli. Cały
też czas zadaję sobie pytanie o roli pojazdów transportowych w grach bitewnych,
w szczególności we Wrześniu 1939. Jako, że to gra historyczna, to używanie
pojazdów występujących w rzeczywistości w niewiekiej liczbie, powinno być jakoś
ograniczone. Bo inaczej będzie można zmotoryzować sobie całą posiadaną na stole
polską artylerię. Tylko czy wówczas, będzie to jeszcze gra historyczna, czy raczej
z gatunku fantastyki, z Turbopolakami w roli główej. Ale to temat pewnie na dyskusję w innym
miejscu.
Na poczatku otrzymujemy pierwszą część artykułu dotyczącego walk Wielkopolskiej Brygady Kawalerii. Do tej pory raczej chwaliłem artykuły Roberta Rychalskiego, zwłaszcza te, w których pojawiały się cytaty wspomnień naocznych świadków walk. Najciekawsze były oczywiście te zawierająe cytaty wspomnień żołnierzy niemieckich, z natury rzeczy trudniej dostępne dla przeciętnego czytelnika. Tym razem jednak większość wstępnego artykułu to cytaty ze wspomnień gen. R. Abrahama, dowódcy brygady. Wspomnienia generała są arcyciekawe i do tego są przysłowiową kopalnią scenariuszy bitewnych dla wrześniowych bitew i potyczek. Jednak oczekiwałym w poszczególnych zeszytach czegoś więcej niż przepisania w 90% tekstu ogólnodostępnych wspomnień.
Kolejny artykuł przedstawia historię samego ciągnika oraz rozwoju tej konstrukcji. Skupiono się jednak tylko na ciągnikach artyleryjskich, których jak wskazano w artykule, wyprodukowano około 80 spośród około 400 pojazdów tego typu. Zabrakło, a szkoda, jakiejkolwiek informacji, że produkowano także ambulanse medyczne, dźwigarki balonowe, samochody strażackie, samochody warsztatowe czy ciągniki lotniskowe.
W
numerze jest także strona ze strukturą organiazacyjną polskiej baterii
motorowej. Co ciekawe, firma jeszcze nie zrobiła zapowiadanych kół dla wersji
motorowej armaty polowej i na zdjęciu prezentowane są armaty z kołami
szprychowymi, które w baterii motorowej nie występowały.
Very nice...and useful!
OdpowiedzUsuńNice work and model.
OdpowiedzUsuńCitroen Kegresse was much ahead of his time
He developed a half-track, Nikolai II-hunting groups users (1906>)
The reason for women with long skirts that dirty soil