Zagraliśmy z Janim kolejną bitwę
testową mojego systemu Operacje Konrad.
Jak i poprzednio, celem testu było przegranie walki piechoty (natarcie, obrona
zajmowanego terenu) wspieranej przez transportery opancerzone, lekkie czołgi, gąsienicowe
samochody rozpoznawcze, niewielką ilość artylerii oraz rusznice przeciwpancerne.
I tym razem Niemcy byli stroną atakującą (kompania grenadierów pancernych – 3 plutony
i pluton ckm, dwa transportery, PZ-II i Sd.Kfz. 250/9). Sowieci (dwie kompanie
strzeleckie po 3 plutony, kompania rusznic – dwa plutony i bateria dział ZIS-3 –
jeden model) broniły tym razem skrzyżowania dróg, ukrytego w dość zalesionym terenie. Zmieniłem zasady modyfikacji
współczynnika morale, jednocześnie go obniżając w stosunku do testowej gry.
Spowodowało to, że ok. 2/3 testów było udanych, poprzednio 95% było zdawanych,
co oczywiście urealniło rozgrywkę. Dodałem tabelę zadawania strat.
Spowodowało to konieczność kolejnego rzutu podczas walki strzeleckiej, ale
celem było spłaszczenie wyników i wymuszenie opuszczenia zajmowanych pozycji,
jeżeli ostrzał okazywał się szczególnie celny lub gęsty. Konieczność
wykonywania trzech różnych rzutów przy ostrzale jest trochę upierdliwa, ale
dzięki temu ilość modyfikatorów jest mniejsza. Wygląda to tak: najpierw rzucamy
tyloma k10 ile mamy figurek w plutonie lub ile ma przypisana dana broń i
trafiamy bazowo na 6+. Ten rzut można modyfikować ze względu na odległość, stan
strzelającego i/lub celu oraz posiadany rozkaz. To, co trafiło, przerzucamy
biorąc pod uwagę tylko teren, na jakim znajduje się cel ostrzału. Następnie
rzucamy k6 i biorąc pod uwagę wynik ostrzału i to, co wypadło uzyskujemy
końcowy wynik. Chodziło mi o takie spektrum wyników, aby słabiutki pluton mógł
zadać krwawe straty, a jednocześnie pluton silny nie rozstrzeliwał przy
pierwszym szczęśliwym rzucie przeciwnika. Ponadto głównym celem jest wyrzucenie
przeciwnika z zajmowanych pozycji i zmuszenie go do odwrotu. Krwawe straty, są
zadawane niejako przy okazji i nie zawsze. Ponadto daje to jeszcze jeden fajny
dylemat: czy koncentrować ogień np. własnych trzech plutonów na jednym celu, w
nadziei zadania mu większych krwawych strat, czy też ostrzeliwać różne cele, licząc,
że wszystkie zostaną zmuszone do wycofania się, przetestowania morale lub
dostaną krwawe straty. Muszę powiedzieć, że zdało to
egzamin. W trakcie chyba 8 rund, Niemcy zajęli pierwszy z lasów, odrzucając
kompanię rusznic, zadawszy jej straty. Rozbili także jeden ze wspierających ją plutonów
strzeleckich. Sami stracili transporter, dość szczęśliwie ostrzelany przez
pluton rusznic zaraz na początku, jeden z plutonów grenadierów pancernych
został też mocno przetrzepany. Fajnie wychodziło współdziałanie
plutonów w ramach kompanii, o ile podczas aktywacji kostka nie pomieszała nam
szyków. Jeden z plutonów biegnie, aby maksymalnie zbliżyć się do przeciwnika, drugi
przemieszcza się ostrzeliwując, trzeci stojąc w miejscu, wspiera ogniem
pozostałe, próbując przygnieść najbliższe cele.
Nem régen sikerült
lejátszani Janival a következő tesztcsatát Konrad Hadműveletek saját rendszerem
körében. Most is a tesz csatának fő célja a gyalogság és csapatszállítóknak
tűzereje szabályozása volt, valamint közvetlen roham a gyalogság és könnyű
tankok ellen. Most is a németek támadtak. Németeknek egy páncélgránátos
századuk volt (3 db 4-4 figurás szakasz és 2 db hanomag), egy nehézgéppuska
szakasz, könnyű harckocsi szakasz (1 modell) és felderítő szakasz (Sd.Kfz 205/9
felderítő páncélgépkocsi). A szovjet zászlóalj (2
század, mindegyikben 3, 5-5 figurás szakasz és parancsnoki talp, erősítésként
páncéltörőpuskás század – 2 db, 4-4 figurás szakasz – meg ZIS-3 üteg (1 modell)
egy útkereszteződésnél védekezett az erdőben. Átalakítattam a morál,
alacsonyabbra tettem. Régen a tesztek 95% sikeres volt, most már csak 66%, ami
sokkal valóságosabb. Hozzáadtam egy új
táblázatot, a veszteség kiszámítására. Enne eredménye egy következő kötelező
dobás, viszont az eredmények skála laposabb. Így a gyenge szakasz is tud véres
veszteségeket okozni, és jó erős egység viszont nem tud szétlőni senki az első
próbálkozással. A fő cél az ellenség kikényszerítése a visszavonulásra, a véres
veszteség pedig egy plus bonusz. Egy új dilemma
következet – érdemes-e koncentrálni a tűzet egy célra, magasabb veres veszteség
reményében, vagy pedig szétosztani a tűzet több célra, mert akkor van
lehetősége, arra, hogy több egység vonul vissza. A játék menet
bebizonyult, hogy az a jól felfogás. Sikerült lejátszani 8 kört. Németek
elfoglaltak az első erdőt, a páncéltörőpuska század visszavonult veszteségekkel,
egy másik gyalogszakasz pedig megsemmisült. Német saját vesztesége egy hanomag,
ami a játék elején egy szerencsés dobással szét lett lőve. Ha csak nem volt egy rossz
dobásunk, akkor szépen lehet ábrázolni a szakaszok együttműködését. Az egyik lőtt,
a második futott, a harmadik támadott (ment és lőtt).
Kompania rusznic ppanc oraz wspierający ją pluton strzelecki. A páncéltörőpuska század és támagató gyalogszakasz.
W zasadzie widać
całe sily sowieckie, kompania rusznic z przodu, 1. kompania po prawej, bateria
ZIS-3, dowództwo i jeden z plutonów odwodowej 2. kompanii po lewej. Itt látható az egész sovjet had. A
páncéltörőpuskás század előbb, ZIS-3 üteg jobbra, zászlóalj parancsnokság és az
egyik tartalék szakasz balra.
Niemcy rozwinięci do ataku. Németek szétbontakoztak a támadásra.
Czerwona kosteczka to symbol przygniecenia plutonu - nie może sie ruszać, gorzej strzela, dużo gorzej walczy wręcz, musi zdać morale, aby się zebrać. Za chwilę niemiecki pluton rozniesie przygniecony pluton rusznic, atakując na najbliższą odległość (atak bezpośredni). Piros kocka azt
jelenti, hogy az egység az ellenség tűz alatt tartózkodik. Nem tud mozogni,
másképpen lő és morált kell dobnia hogy jó állapotba kerüljön. A következő
körben német szakasz közelharcban a páncéltörőpuskás századot megsemmíséti.
Żółta kostka służy do zaznaczania, który pluton był już aktywowany w tej fazie, ważne, bo najczęściej nie udaje się aktywować wszystkich plutonów danej kompanii i reszcie pozostaje tylko rozkaz "ostrzał w rakcji". A sárga kockával
pedig megjelöltem, hogy az egység ebben a körben már aktivált. Ez fontos, mert
legtöbbször nem fog sikerülni az egész századot aktiválni. Aminek nem sikerült,
csak a reakcjó paranccsal lőhet.
Ładna prezentacja gry. Czy jest możliwość grania w "O.K." bez zbiorczych podstawek pod drużyny?
OdpowiedzUsuńJak widać nawet na jednym ze zdjęć, sam też tak czasami gram. W tym przypadku podstawka zbiorcza się nie mieściła między drzewkami (ten akurat teren jest starszej produkcji i drzewka są na sztywno przyklejone. Generalnie wówczas figurki powinny być do 2 cm jedna od drugiej. Jest tylko jeden (jak narazie) mały z tym problem, bo mianowicie jednym z niewielu modyfikatorów do sprawdzania morale, jest ostrzał z flanki. Kiedy są pojedyncze figurki, może być z tym pewien kłopot, gdzie ta flanka jest. Zbiorcze podstawki pozwalają tak na prawdę szybciej i sprawniej je przestawiać. Z drugiej strony nie ma ich za dużo na stole. Myślę, że jedna osoba jest w stanie ogarnąć grę batalionem piechoty (9 plutonów od 2 do 6 figurek każdy) + 3 podstawki dowództw kompani i 1 dowództwa batalionu plus plutony (czasami kompanie) wsparcia. Razem jakieś max. 60-70 figurek i trochę modeli.
OdpowiedzUsuń