czwartek, 11 maja 2023

Jazda zaciężna do Wojny 13-letniej





Rozpoczałem nowy projekt, aby wraz z grupą przyjaciół zagrać tym razem w bardzo polski konflikt - Wojnę 13-letnią. Chcemy stosować przepisy NMTB. Co prawda rulebook nie zawiera dodatku do tej wojny, ale rozpisałem wstępnie nowe jednostki i dokonałem uzupełnień przepisów, aby stworzyć nową "nakładkę" do przepisów podstawowych, tak jak to jest w książce. Pewnie ostateczną nakładkę zamieszczę na tym blogu. Jedna ze zmian dotyczy jazdy. W tym czasie w Polsce stosowano mieszane chorągwie (i co z tego wynika także hufce), złożone częściowo z ciężkiej, pancernej jazdy wspieranej przez lżejszą, zazwyczaj także uzbrojoną w kusze, stojącą w tylnych szeregach i strzelającą tzw. nawiją. Aby oddać taki mieszany szyk wprowadziłem jedną ze zmian - jazda w 13YW będzie mogła być uszykowana w dwa szeregii. Pierwsza moja gotowa jednostka to właśnie taka mieszana jazda, z tym że drugi szereg nie ma kusz, ale jest wyraźnie lżejszy. Mi przypadło w udziale być Krzyżakiem i taki mieszany układ hufca oddaje dobrze skład zaciężnych wojsk krzyżackich. Aby sprawniej poruszać jednostki zacząłem także robić zbiorcze podstawki. Sa one także wymagane przez przepisy. Do tego okresu używam kwadratowych i prostokatnych pojedynczych podstawek. Figurki jednak zazwyczaj mają broń wysuniętą daleko od korpusów, toteż zbiorcze podstawki są większe i mają 15 cm szerokości frontu. Ale dzeki temu figurki nie zaczepiają o siebie, a wygląd hufca jest bardziej realistyczny niż napakowane figurki jedna na drugą.







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz